Leverans inom Göteborg!

Sofly erbjuder en tjänst för dig som vill slippa allt krångel och stress med att sälja din möbel själv. 

1.1 Om våra allmänna villkor

Sofly AB (org. nummer 559334-4335) ("Vi" eller "Sofly") agerar återförsäljare av begagnade möbler och inredning till privatpersoner och företag. Den som önskar att sälja sina möbler via Sofly AB skickar in ett intresseformulär via Soflys hemsida och accepterar då våra användarvillkor.  Försäljningsformen för möbler är kommissionförsäljning, då ägaren av produkten ("säljaren") är en privatperson eller ett företag, men köparen ("köparen") köper och handlar med Sofly. 

1.2. Kontaktinformation

Sofly AB
Org.nr: 559334-4335
Ingela Gathenhielms gata 3
Västra Frölunda, Göteborg
421 30 Sverige
Email: [email protected]

1.3 Soflys webbplats 

Soflys webbplats är normalt tillgänglig (24) timmar per dygn, (7) dagar i veckan, året runt.
("Vi" eller "Sofly AB") garanterar inte, och ansvarar inte för att Sofly webbplats är fri från eventuella fel, förseningar eller avbrott. Sofly förbehåller sig rätten att när som helst avbryta tillhandahållandet av Soflys webbplats, till exempel underhåll eller uppgraderingar. 

2. Möbler till salu

Sofly AB samlar in begagnade möbler och inredningsdetaljer för försäljning. ("Vi" eller "Sofly") säljer soffor, stolar och fåtöljer, bord, skåp och andra förvaringsmöbler. Vi säljer även mattor och andra inredningsartiklar. Sofly säljer inte sängar eller hushållsapparater. Sofly förbehåller sig rätten att välja vilka produkter som ska godkännas för försäljning på grundval av den information som säljaren tillhandahåller och varje möbel måste uppfylla Soflys kvalitetskriterier. Läs mer om våra kvalitetskriterier i avsnitt 5. 

Sofly förbehåller sig rätten att inte sälja en möbel vid hämtning, mottagning eller leverans vid lagret om kvalitetskriterierna inte uppfylls, till exempel om möbeln är i sämre skick än vad som framgår av den information som lämnats. Sofly förbehåller sig även rätten att sälja soffan till ett lägre pris varpå säljarens andel blir lägre än den värdering som först angetts vid en första värdering via mail. 

Om det vid kvalitetskontrollen och klassificeringen av möblernas skick i lagret konstaterats att något väsentligt påverkar möblernas försäljningsvärde, ska säljaren informeras om detta. 

3. Kommissionsförsäljning

Sofly säljer varor åt sina Kunder på kommission. Det innebär att Kunden får betalt i efterhand för den vara/varor som sålts, i form av en andel av försäljningspris i så kallad, försäljningskommission. Försäljningskommissionen är femtio procent (50%) efter kostnader, kostnader innefattar bland annat tvätt, nedbärning. montering. Kostnaderna varierar baserat på möblernas storlek, skick och annat som kan vara svårt att förutse på förhand. 

En person som väljer att lämna in sin vara till Sofly har inte rätt att avgöra om varan ska säljas eller inte sälja på Sofly. Varje produkts skick och säljbarhet bedöms individuellt.  

3.2 Utbetalning av försäljningskommission

Utbetalning av försäljningskommission till den person som lämnat sin vara till Sofly betalas ut vardagen som inträffar 30 dagar efter det att varan blivit såld hos Sofly. Utbetalningen sker genom en överföring till ett bankkonto som säljaren tillhandahållit Sofly. 

4. Prissättning 

Försäljningspriset fastställs efter grundlig kontroll av skick, ålder, marknadspris och efterfrågan. 

5. Kvalitetskriterier

När vi avgör vilka varor som ska tas in utgår vi ifrån våra kvalitetskriterier, de är:

5.1 Hur bedömmer vi skicket på varan?

Soflys fem klasser visar skicket för varje enskild vara.

Nyskick - möbeln är helt oanvänd/kvar i sin oöppnade förpackning.
Mycket gott skick - möbeln är använd med har inga synliga spår av användning.
Gott skick - möbeln är använd och har mindre spår av användning.
Okej skick - möbeln är använd och har väl synliga spår som syns på avstånd.
Sliten - möbeln är sliten och har synliga skador såsom revor, trasiga dragkedjor etc.

6. Kriterier för att kunna sälja med Sofly

För att kunna sälja med Sofly krävs att Kunden:

  • Har fyllt 18 år och inte står under förmyndarskap.
  • Har ett svenskt personnummer eller samordningsnummer. 
  • Har ett svenskt bankkontonummer i eget namn. Detta krävs för att få utbetalning av försäljningskommission. 
  • Säkerställer att varan som lämnas in följer Soflys kvalitetskriterier, se avsnitt 5 "Kvalitetskriterier". 
  • Uppdaterar kontaktuppgifter löpande så att de alltid stämmer samt att meddelanden från Sofly AB alltid kan tas emot.


Villkor för Sofly AB webbplats 

Sofly AB (organisationsnummer 559334-4335) ("Vi" eller ("Sofly") säljer möbler och inredning till privatpersoner och företag över 18 år. Vid försäljning av begagnade möbler tillämpar vi mervärdesskattelagen, så att momsen på de sålda varorna är på 0%. Transport- och lagringsavgifter är belagda med 25% moms. Leverans sker i Göteborgs-området och transportkostnaden bestäms av Sofly AB. Sofly förbehåller sig rätten att ändra priser, transportkostnader och villkor när som helst. 


1. Möbelns skick 

Produkter som säljs i Soflys webbutik kontrolleras av Sofly och klassificeras med hänsyn till kvalitet och skick innan dem läggs ut till försäljning. De flesta möbler som säljs av Sofly är begagnade och säljs i befintligt skick. Sofly strävar efter att vara helt transparent och försöker alltid nämna eventuella brister hos möblerna. Läs mer om hur vid bedömer skicket på en vara i avsnitt 5.1.

2. Varornas äkthet

Sofly gör sitt yttersta för att säkerställa äktheten hos varje produkt som säljs, baserat på information från säljaren eller med hjälp av experter i eget nätverk. 

3. Priser och beställning 

Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms, och exklusive fraktkostnad. 

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående meddelande. Det pris som är aktuellt vid beställningstillfället är det pris som gäller. 

I kassan visas det totala priser, inklusive moms och eventuell fraktkostnad. I kassan visas även fullständiga leverans- och betalningsvillkor. 

Beställningar görs via Soflys webbutik på ("www.soflyab.se/handla-hos-oss") alternativ via någon annan försäljningskanal som Sofly använder. 

Genom att bekräfta beställningen i det sista beställningssteget uppkommer en bindande beställning, Kunden förbinder sig att köpa de varor som finns i Kundens varukorg och godkänner samt, följer därmed Soflys leveransvillkor.  Vi kommer att skicka en orderbekräftelse av beställningen via e-post.
Orderbekräftelsen innehåller Kundens orderuppgifter och en länk till de här allmänna villkoren, och kan enkelt sparas ned eller skrivas ut. 

3.1 Betalningsmetod

Sofly AB stöder alla standardiserade och säkra betalningsmetoder, från internetbank till direktdebitering till faktura-och kreditkortsbetalningar. Vid betalning med banköverföring eller kreditkort på nätet anges Sofly AB som mottagare. 

Vi erbjuder betalning i samarbete med Klarna (mer information om Klarnas betalsätt eller din betalning finns på Klarna.se eller i Klarna-appen) och via Swish.
Läs mer om Klarnas villkor här: https://www.klarna.com/se/villkor/
Läs mer om Swish  villkor här: https://www.swish.nu/anvandarvillkor

4. Leverans 

Vid val av leverans kan Kunden välja om denne vill hämta varan på Soflys lager, eller få varan transporterad till sig, inom Sverige. Vi erbjuder trottoarleverans i Göteborgsområdet, vid inburen leverans samt inburen leverans + montering tillkommer extra kostnad. 

Leveranskostnaden för en beställning beror på vilket leveransalternativ Kunden väljer. De leveransalternativ som erbjuds, liksom kostnad och leveranstid för respektive alternativ, anges tydligt i beställningsprocessen i kassan. 

Vi strävar efter att leverera varor enligt överenskommelse med Kunden. 

Sofly AB ansvarar inte för förseningar som orsakas av force majeure,  som avses vanligen krig, brand, upplopp, naturkatastrofer eller indirekta skador som orsakas av förseningar. 

5. Ångerrätt, Reklamation & Återbetalning

Sofly erbjuder 30-dagars nöjd-kund-garanti.  
Varan säljs i befintligt skick och endast det som syns på bilderna ingår om inget annat anges. Om en kund önskar att returnera varan eller att utöva sin ångerrätt kan denne välja att själv lämna möbeln på Soflys lager (Ingela Gathenhielms gata 3) eller betala en för upphämtning till en kostnad på 590 kr för upphämtning vid adressen på trottoaren eller 990 för upphämtning inifrån bostaden. 

För frågor kring reklamationer, ångerrätt, transportskador eller annat, kontakta oss via [email protected] eller +46707990590. 

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid eventuell tvist, via www.arn.se. 

8. Kommunikation 

Sofly kommunicerar med sina kunder via e-post, Whatsapp, via sociala medier och telefonsamtal. 


Senast uppdaterad 20230404